Przez zabawę do nauki

W naszej szkole odbył się konkurs dla uczniów klas VI, podczas którego uczestnicy musieli wykazać się umiejętnością korzystania z różnych źródeł informacji.

Konkurs dla szóstoklasistów był okazją do powtórzenia wiadomości o słownikach, encyklopediach i innych źródłach informacji.

Każda klasa wytypowała trzyosobową drużynę, która miała do wykonania 6 zadań. Publiczność aktywnie wspomagała swoje drużyny, wykonując zadanie, którym było ułożenie jak największej liczby słów z liter wyrazu WSZYSTKOWIEDZĄCY. Uwaga – miały to być tylko rzeczowniki w mianowniku liczby pojedynczej.

W pierwszej kolejności drużyny wykonały test wielokrotnego wyboru, odbyły się trzy rundy pytań, np.:

Gdy chcesz sprawdzić, czy dobrze podzieliłeś wyraz „fontanna” na sylaby.

Odpowiedzi poszukasz w:

a) Słowniku poprawnej polszczyzny;

b) Słowniku wyrazów bliskoznacznych;

c) Słowniku ortograficznym;

d) Słowniku dziejów architektury.

Następna konkurencja dotyczyła alfabetycznego układania dziesięciu wyrazów zaczynających się na tę samą literę alfabetu.

Kolejne zadanie polegało na napisaniu zaproszenia wg. kryteriów testowych. Temat zaproszenia: W imieniu organizatorów zaproś uczniów szkoły na Międzynarodowy Dzień Bibliotek Szkolnych.

Zadanie czwarte wymagało od uczestników zwinności – należało jak najszybciej wyszukać podane hasło w słowniku ortograficznym. Wygrywał zawodnik, który zrobił to pierwszy. Każdy z drużyny miał możliwość zdobyć punkt dla swojej klasy. Poszukiwane hasła to: hiacynt, ustronie i rzeżucha.

Przedostatnia konkurencja polegała na znalezieniu informacji, z jakiego języka pochodzą wylosowane przez drużynę słowa. Chodziło m.in. o wyrazy: konsekwencja, kantor, adwokat, hala, magma, mafia czy lokomotywa.

Ostatnie zadanie sprawiło uczestnikom najwięcej trudności. Polegało ono na wybraniu spośród przygotowanych pozycji książkowych, tych źródeł informacji, w których można znaleźć wiedzę na temat podanego pojęcia. Zagadnienia, które należało odszukać to: głuszec, płuca, radio, Irena Jurgielewiczowa, sromotnik bezwstydny.

Zadanie wykonane przez publiczność pomogło zwyciężyć drużynie z klasy VI B w składzie:

Mateusz Borowiec, Dominik Czermak i Adrian Drosik.

II miejsce – kl. VI D

III miejsce – ex aequo kl. VI A i VI C

GRATULUJEMY I DZIĘKUJEMY ZA MIŁO SPĘDZONY CZAS :)

[nggallery id=235]


Partnerzy









Kategorie
Archiwalne wpisy: